''ΟΙ ΡΊΖΕΣ ΚΙ Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
ΑΡΘΡΟ : Παναγιώτα Βασιλοπούλου : Δημοσιογράφος ΕΣΔ
Η Υπαρξιακή Έκφραση , με αρχή από τα χρόνια του Αρχαίου Θεάτρου :
Η Τέχνη των Τεχνών είναι το Θέατρο . Η ανάγκη του ανθρώπου , για ευχαρίστηση ή διασκέδαση , για να κατευνάσει φόβους , αγωνίες , στεναχώριες , ταυτίστηκαν άρρητα με την Τέχνη του Θεάτρου . Αγωνίες όπως ο φόβος για το Θάνατο , τις αρρώστιες , υπαρξιακή αναζήτηση , γέννησαν την ανάγκη να αποδίδουν με παραστατικό τρόπο , διάφορες καταστάσεις , που κινούσαν έντονα το ενδιαφέρον.
ΑΚΟΜΑ ΜΑΓΕΥΕΙ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ |
Αυτό που κάνει την Υποκριτική Τέχνη ακαταμάχητη ,είναι πως έχει αμεσότητα , από τον ηθοποιό στον θεατή . Οι θεατές συμπάσχουν , συμμετέχουν με την παρουσία τους και , πολλές φορές , την ώρα της παράστασης ανταλλάζουν προβληματισμούς , που τους κινούν έντονα το ενδιαφέρον.
Στην Αρχαία Ελλάδα , το Θέατρο Κυριάρχησε και είχε τη σπουδαιότερη Κορύφωση , εξ΄ ου και οι Αρχαίοι Ποιητές , όπως ο Αισχύλος , ο Σοφοκλής, Ο Αριστοφάνης , κ.α που θα αναλύσω , όπου ο καθένας τους δημιούργησε και μια μορφή θεατρικής Τέχνης , όπως , την Τραγωδία, Σάτιρα την Κωμωδία, όπου εξιχνίαζαν πτυχές της ανθρώπινης ψυχής και τις ανέλυαν , μέσα από τα θεατρικά τους έργα .
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑ |
Η αξία του Αρχαίου Θεάτρου , δεν έχασε στο πέρασμα των αιώνων , την ανεκτίμητη αξία. Ένας ηθοποιός που δεν είναι άριστος γνώστης , του πως, ποιοι , τι , ποια είναι τα είδη , τα πάντα για τους αρχαίους ποιητές , γιατί γράφτηκαν τα έργα και σε ποια κατηγορία ανήκουν , δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός για την ερμηνεία του σε μια παράσταση , όπως συνήθως λέμε , να παίξει στην Επίδαυρο , γιατί ο πήχης είναι πολύ μεγάλος για μια τέτοια ερμηνεία , και πρέπει η διαδρομή του Ηθοποιού να είναι ποιοτική και να έχει μια πορεία αξιόλογη στον Υποκριτικό χώρο .
Με λίγα λόγια πρέπει να είναι άριστος γνώστης και καλλιεργημένος για να στηρίξει τέτοιους ρόλους . Να έχουν μπει στο πετσί του οι γνώσεις .
ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥΣ :
ΑΙΣΧΥΛΟΣ |
Αισχύλος : έργα του
- Πέρσαι
- Επτά Επί Θήβας
- Ικέτιδες
- Αγαμέμνων
- Χοηφόροι
- Ευμενίδες
- Προμηθεύς δεσμώτης
ΣΟΦΟΚΛΗΣ |
Σοφοκλής : έργα του
- Αίας
- Αντιγόνη
- Τραχίνιαι
- Οιδίπους Τύραννος
- Ηλέκτρα
- Φιλοκτήτης
- Οιδίπους Επί Κολωνώ
- Άλκηστις
- Μήδεια
- Ηρακλείδαι
- Ιππόλυτος
- Εκάβη
- Ανδρομάχη
- Ικέτιδες
- Ηρακλής μαινόμενος
- Τρωάδες
- Ηλέκτρα
- Ιφιγένεια η εν Ταύροις
- Ελένη
- Ίων
- Φοίνισσαι
- Ορέστης
- Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
- Βάκχαι
ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ |
Αριστοφάνης : τα έργα του
- Αχαρνής
- Ιππής
- Νεφέλαι
- Σφήκες
- Ειρήνη
- Όρνιθες
- Λυσιστράτη
- Θεσμοφοριάζουσαι
- Βάτραχοι
- Εκκλησιάζουσαι
- Πλούτος
- Ασπίς
- Δύσκολος
- Επιτρέποντες
- Μισούμενος
- Περικειρομένη
- Σαμία
- Σικυώνιος
Τα είδη Του Θεάτρου :
Το δράμα .
Το Σατυρικό Δράμα .
Η κωμωδία : Αρχαία Κωμωδία
Μέση Κωμωδία
ΤΟ ΔΡΑΜΑ :
Στο δράμα , οι ήρωες ήταν , για τους τραγικούς ποιητές , πρόσωπα τα οποία άξιζαν την τιμωρία τους , γιατί αδίκησαν ,διέπραξαν αμαρτήματα , έκαναν εγκλήματα , και πληρώνουν ώστε το θεατρικό κοινό νιώθει πως δικαίως έχει τραγικό τέλος ή τραγική κατάληξη .
Όταν όμως δεν προξένησαν οι ίδιοι την τραγικό χτύπημα της μοίρας , κι οι ήρωες υπέφεραν , υπέφερε μαζί τους και οι θεατές . Γι΄ αυτό οι Μοίρες , κόρες του Δία και της Θέμιδας , της Θεάς της δικαιοσύνης , γιατί οι ήρωες πολλές φορές ήταν ήρωες με αρετές , με ήθος , με σωστή συνείδηση , αλλά χτυπήθηκαν από τις Μοίρες ,όπου κι από κει βαστά η φράση , '' Τον χτύπησαν οι Μοίρες '' .
Ο Αισχύλος , έδωσε μορφή κι υπόσταση στην Τραγωδία , το Δράμα, και μέσα από τα έργα του , που όλα είναι τραγικά . Όπου έπειτα με διαφορετικότητα , και μικρές αλλαγές , ακολούθησαν οι επόμενοι αρχαίοι ποιητές .
ΤΟ ΣΑΤΥΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ :
Η μορφή του Σατυρικού δράματος , σύμφωνα με τον Αριστοτέλη , ήταν ο αυτοσχεδιασμός των υποκριτών , παράλληλα με το δράμα , συνυπήρξε και η σάτιρα , με τη μεταμφίεση σε ξωτικά πνεύματα του δάσους , μεγάλα αυτιά , πλακουτσωτές μούρες , και συμβόλιζαν μεγάλους και έως τεράστιους φαλλούς , όπου μέσα από το γέλιο , κατέληγε η τραγωδία σε ανακούφιση στους Θεατές , μετά από τα όσα τραγικά είχαν προϋπάρξει της παράστασης. Με αίσιο λοιπόν τέλος της τραγωδίας .
Η ΚΩΜΩΔΙΑ :
Κι εδώ βρίσκουμε πως τα φαλλικά σύμβολα κατέχουν εξέχουσα θέση για εύθυμη , των οργιαστική εορτή με παντομίμες , με μασκαρέματα που δεν απέχουν πολύ από τις δικές μας απόκριες , εξ ΄ου και οι ρίζες των αποκριών , τιμώντας το θεό Διόνυσο .
Η κωμωδία , πήρε πλήρη διαμόρφωση , ως θεατρικό είδος , σε δωρικές περιοχές , με τη μορφή της φάρσας και σατίριζαν πολιτικά πρόσωπα, φορώντας κισσούς στο πρόσωπο, και έκαναν χοντροκομμένα αστεία.
ΕΞ΄ΟΥ ΚΙ ΟΙ ΑΠΟΚΡΙΕΣ |
Η κωμωδία , ετυμολογικά από το κώμου : σημαίνει , λαϊκή εορτή , διασκέδαση προς Τιμήν του Διονύσου . Γέλιου και εμπαιγμών , η δεύτερη ετυμολογική : ωδή : τραγούδι , άσμα με λυρισμό .
Ο Αριστοφάνης , με τους μέσα από την δημιουργική φαντασία του , και τους έξυπνους εμπαιγμούς τους , την καυστική σάτιρα εξυμνούσε , τις αξίες , την ελευθερία , ακόμα και την ελευθερία να κρίνει πολιτικούς ιδεολογίες πολιτικές , γεγονότα και Θεσμούς.
Κλείνοντας εδώ το άρθρο μου , που πολλά ακόμα θα είχα να γράψω , θα γινόταν βιβλίο κι όχι άρθρο , από αρχαίους λοιπόν χρόνους η γνώση για τα είδη θεάτρου , για τους αρχαίους ποιητές , και πως εξελίχθηκε ανά τους αιώνες που , ακόμα και το κάθε αρχαίο θέατρο έχει τη δική του ιστορία , και επειδή είναι όντως μαγεία η Τέχνη του Θεάτρου , σας αφήνω να την ανακαλύψετε μόνοι σας , απλώς φρόντισα για μια εύκολη διαδρομή , με τάξη και σειρά για να κάνετε την αρχή σας
''Στον μαγικό Κόσμο Του Θεάτρου από αρχαίων Χρόνων΄΄
Παναγιώτα Βασιλοπούλου – Δημοσιογράφος ΕΣΔ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου