ΑΠΑΞΙΩΣΑΝ ΤΟΝ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟ ΡΟΝΤΗΡΗ, ΤΟΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΤΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ!
Αν και ο Καραμανλής αποφάσισε διά νόμου να αναστηλώσει το διατηρητέο Ροντήρη, τα λεφτά «φαγώθηκαν» επί Ζαχόπουλου και το οίκημα παραλίγο να το… αρπάξουν οι Τράπεζες!
ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΑΝΑΙΣΧΥΝΤΙΑ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΞΕΣΠΑΣΜΑ
ΑΓΡΙΟ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ
ΜΕΓΑΛΟΥ ΘΕΑΤΡΑΝΘΡΩΠΟΥ.
· «Όταν την Παιδεία και το Θέατρο έχουν κατακλυστεί από αριστερούς και ομοφυλόφιλους, τότε τι περιμένετε;»
· «Ειλικρινά λυπάμαι για το δισέγγονο της Πηνελόπης Δέλτα. Ντροπή στον Σαμαρά»
· «Όταν έχεις σήμερα ηθοποιούς ομοφυλόφιλους να διακηρύσσουν ότι το πάθος τους δεν είναι κουσούρι αλλά μια άλλη επιλογή, τότε καταλαβαίνετε πού πάει και η Τέχνη μας και η χώρα»
· «Ντρέπομαι για την Πατρίδα μου»
αποκλειστική συνέντευξη στον Μάκη Βραχιολίδη
vrachiolidis@yahoo.gr
«Στην Ελλάδα επικρατεί το χάος και δεν υπάρχει μέλλον», υπογραμμίζει με πόνο ψυχής αλλά και θυμό η Κωστούλα Ροντήρη, κόρη του σπουδαίου Δημήτρη Ροντήρη, του σκηνοθέτη που αναμόρφωσε το αρχαιοελληνικό Θέατρο. Οι παραστάσεις του αρχαίου Θεάτρου όπως τις απολαμβάνουμε σήμερα, οφείλονται στον Δημήτρη Ροντήρη του οποίου η προσφορά διαδόθηκε στο εξωτερικό από τον ίδιο. με συνεχείς περιοδείες που πραγματοποίησε σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Ο μέγας αυτός σκηνοθέτης που τιμήθηκε από τον Λευκό Οίκο, αλλά και όπου αλλού διέδωσε το μεγαλείο του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, στην Ελλάδα όχι μόνο απαξιώθηκε αλλά και πολεμήθηκε. Ναι, ο τόπος όπου γεννήθηκε το αρχαίο θέατρο, απαξίωσε τον αναμορφωτή του. Και εν ζωή, όταν ο αποκαλούμενος εθνάρχης Καραμανλής αντιμετώπισε εχθρικά τον Δημήτρη Ροντήρη αλλά και μετά θάνατον, περιφρονήθηκε. Οργή μάλιστα προκαλεί το γεγονός ότι το οίκημα Ροντήρη στη Γλυφάδα αν και διά νόμου αποφασίστηκε ν’ αναστηλωθεί-ανακαινισθεί, τα χρήματα από το Υπουργείο Πολιτισμού… χάθηκαν και η οικογένεια χρεώθηκε σε Τράπεζα για να το ανακαινίσει μόνη της.
Η κόρη του Δ. Ροντήρη, που έζησε από κοντά το έργο του πατέρα της, στη συνέντευξή της αποκαλύπτει πολλά.
Η Κωστούλα Ροντήρη, κόρη του Δ. Ροντήρη, δίπλα στο πορτραίτο του πατέρα της
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Ο πατέρας σας ήταν αυτός που αναμόρφωσε το θέατρο και ειδικά το αρχαίο ελληνικό θέατρο…
Ροντήρη: Μετά από 2.500 χρόνια.
Οι παραστάσεις, όπως τις γνωρίζουμε σήμερα και παίζονται στην Επίδαυρο και στα μεγάλα αρχαιοελληνικά θέατρα, οφείλονται στον πατέρα σας.
Ροντήρη: Βεβαίως. Το 1936 έκανε το Ηρώδειο και το 1938 έκανε την Επίδαυρο με την Ηλέκτρα.
Κυρία Ροντήρη, πόσοι είναι όμως αυτοί που το γνωρίζουν και σε τελική ανάλυση η Ελληνική Πολιτεία φρόντισε ώστε ο ελληνικός λαός να το μάθει;
Ροντήρη: Όχι. Μα δεν την ενδιαφέρει την Πολιτεία.
Και δεν μιλάμε μόνο για την σημερινή… μνημονιακή Πολιτεία αλλά γενικότερα, έτσι;
Ροντήρη: Βεβαίως. Αρκεί να σας πω ότι μετά τον πόλεμο, το 1949 ανέβασε στο Ηρώδειο την τριλογία του Αισχύλου «Ορέστεια», όπου έπαιξε η δασκάλα του η Κοτοπούλη. Εκπληκτική 5ωρη παράσταση. Αργότερα, το 1954 ο πατέρας μου ανέβασε τον «Ιππόλυτο» στην Επίδαυρο, όπου τότε είχαν έρθει όλοι οι εστεμμένοι από όλα τα μέρη του κόσμου. Πού ήταν όμως η Πολιτεία να τιμήσει τον πατέρα μου;
Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΜΕ ΝΟΜΟ Ν’ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΕΙ ΤΟ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟ ΡΟΝΤΗΡΗ, ΑΛΛΑ ΟΛΑ ΕΜΕΙΝΑΝ ΣΤΑ ΧΑΡΤΙΑ
Το διατηρητέο Ροντήρη θα κατέρρεε ή θα το άρπαζαν οι Τράπεζες. Η οικογένεια χρεώθηκε για να το αναστηλώσει
Απευθυνθήκατε στην Πολιτεία;
Ροντήρη: Τι μου λέτε τώρα κύριε Βραχιολίδη; Το 2005 έστειλα επιστολή στον τότε Πρωθυπουργό κ. Καραμανλή και αμέσως λήφθηκε απόφαση ν’ αναστηλωθεί το διατηρητέο όπου έζησε ο πατέρας μου. Το διατηρητέο κατέρρεε, είχαν πει ότι θα γίνει Μουσείο αλλά τελικά η απόφαση έμεινε στα χαρτιά.
Για ποιο λόγο;
Ροντήρη: Διότι τότε στο Υπουργείο Πολιτισμού ήταν ο περιβόητος γενικός Γραμματέας, Ζαχόπουλος και θάφτηκε η όλη υπόθεση.
Μα, υποτίθεται ότι το διάστημα εκείνο, ο Κώστας Καραμανλής ήταν ταυτόχρονα και Υπουργός Πολιτισμού. Άρα κι εκείνος δεν έδειξε το απαιτούμενο ενδιαφέρον.
Ροντήρη: Ναι, αλλά αυτοί που έθαψαν το θέμα του πατέρα μου ήταν ο Ζαχόπουλος, οι περί αυτόν, όπως και οι… Βουλγαράκης & Σία.
Και την αναστήλωση του διατηρητέου ποιος την έκανε;
Ροντήρη: Η οικογένειά μου και κυρίως ο ένας μου γιος, ο Δημήτρης. Τότε μάλιστα είχαν έρθει και Τράπεζες σαν τα κοράκια και ήθελαν να πάρουν μέσω πλειστηριασμού την οικία. Ξέρετε, εκμεταλλευόμενες κάποια χρέη σε πιστωτικές κάρτες, ήταν έτοιμες ν’ αρπάξουν το οίκημα.
Πόσο σας κόστισε η αναστήλωση;
Ροντήρη: 300.000 ευρώ πήρε δάνειο ο γιος μου και άλλες 200.000 ευρώ βάλαμε έξτρα. Όπως ξέρετε η αναστήλωση ενός διατηρητέου δεν είναι απλή ιστορία.
Για ποιο λόγο όλη αυτή η απαξίωση απέναντι στο πρόσωπο του πατέρας σας αλλά και σε τελική ανάλυση, γιατί υπάρχει συνολική απαξίωση απέναντι στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό τον οποίο ανασύστησε ο πατέρας σας;
Ροντήρη: Νομίζω ότι τελικά είμαστε ανάξιοι συνεχιστές των προγόνων μας. Ακούστε κύριε Βραχιολίδη, όταν την Παιδεία και το Θέατρο τα έχουν κατακλύσει η αριστεροί και οι ομοφυλόφιλοι, τότε τι περιμένετε; Αυτή είναι η θλιβερή πραγματικότητα για τη χώρα μας.
Μου θυμίζετε έναν πολύ γνωστό ομοφυλόφιλο ηθοποιό και σκηνοθέτη, που και μέσα από τα έργα του αλλά και σε δημόσιους διαλόγους διακηρύσσει ότι η ομοφυλοφιλία είναι μια άλλη επιλογή, ότι πρέπει να αναγνωριστεί επισήμως ως τέτοια και ότι επιτέλους πρέπει να πάψει ο… ρατσισμός απέναντι στους ομοφυλόφιλους!
Ροντήρη: Ο πατέρας μου έλεγε για τον ομοφυλόφιλο καλλιτέχνη ότι «από τη στιγμή που έχει το κουσούρι αυτό, δεν μπορεί να φτάσει ποτέ ψηλά». Γιατί είναι φοβερό πάθος . Και όταν υπήρχαν στο θέατρο ηθοποιοί με αυτό το κουσούρι, όπως ο Τάκης Γαλανός και ο Αντωνάκης Φωκάς, δεν τολμούσανε να το δείξουν, ήταν κρυφό. Γιατί ήταν αξιοπρεπείς Σήμερα όμως, όταν έχεις ηθοποιούς ομοφυλόφιλους να διακηρύσσουν ότι το πάθος τους δεν είναι κουσούρι αλλά μια άλλη επιλογή, τότε καταλαβαίνετε πού πάμε! Ο Πλάτωνας έλεγε ότι «χειρότερο όλων είναι ο κίναιδος». Και οι διεστραμμένοι και διαστροφείς της ιστορίας μας, πάνε να βγάλουν τον Πλάτωνα και τους αρχαίους ότι ήταν κίναιδοι!
Ακόμη και οι άνθρωποι της Τέχνης, του ιδίου χώρου δηλ. με τον πατέρα σας, δεν τίμησαν τον Δημήτρη Ροντήρη.
Ροντήρη: Γιατί υπήρχε φθόνος. Ο πατέρας μου έλεγε για τους ηθοποιούς ότι «άλλα σκέφτονται και άλλα κάνουν».
Ο πολιτισμός και η Τέχνη υποβιβάζονται συνεχώς, κυρία Ροντήρη. Σήμερα, η Πολιτεία καταργεί το επίδομα από τους ανθρώπους της Τέχνης, τους οποίους θεωρεί εμπόρους και τους βάζει να κυκλοφορούν με το… μπλοκάκι παροχής υπηρεσιών!
Ροντήρη: Ο πατέρας μου , για να πάρει την τιμητική του σύνταξη έπρεπε κάποιος να πεθάνει. Φαντασθείτε σήμερα τι γίνεται. Ντρέπομαι για την Πατρίδα μου. Αυτή τη στιγμή η Επίδαυρος και το Ηρώδειο έπρεπε να είναι ιεροί χώροι. Δεν μπορεί ο καθένας να κάνει ό,τι του καπνίσει. Ξέρετε ότι δεν διαβάζουν το κείμενο; Πολλοί σκηνοθέτες και ηθοποιοί, δεν ξέρουν τι τους γίνεται. Δεν μπορούν να δώσουν το συναίσθημα.
Ο πατέρας μου διέδωσε το Θέατρο σε όλο τον κόσμο κι εδώ δεν ξέρουμε να παίζουμε αρχαίο ελληνικό Θέατρο; Δεν είναι ντροπή; Το ξέρετε ότι στην Ουρουγουάη υπάρχει ίδρυμα της Μαρίας Τσάκου όπου ασχολούνται με την αρχαία ελληνική γλώσσα, τον αρχαίο πολιτισμό μας; Στο δε Μεξικό, από τότε που ο πατέρας μου έδωσε παραστάσεις, καθιερώσανε διαγωνισμό αρχαίας ελληνικής τραγωδίας.
Με όσα λέτε, φαίνεται ότι δεν αισιοδοξείτε για την Τέχνη στη χώρα μας.
Ροντήρη: Δεν αισιοδοξώ καθόλου. Εν αρχή ήν ο Λόγος. Αυτοί όλοι πρέπει να εκπαιδευτούν και τεχνικά. Ο πατέρας μου έλεγε ότι ο «ηθοποιός πρέπει να είναιmaster of his voice and master of his body» (κυρίαρχος της φωνής και του σώματός του) . Έλεγε και κάτι άλλο: «Σε όλα τα κράτη υπάρχει ακμή και παρακμή. Μετά την παρακμή έρχεται η ακμή». Στην Ελλάδα υπάρχει το χάος από το οποίο δεν βγαίνουμε ποτέ. Ποιοι θα βρεθούν για να σώσουν τη χώρα και την Τέχνη, αυτοί που μας κυβερνάνε; Είναι ανάξιοι. Και ειλικρινά λυπάμαι για το δισέγγονο της Πηνελόπης Δέλτα. Ντροπή στον Σαμαρά!
ΔΙΕΔΙΔΕ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟΥΣΑΝ
Ο Δ. Ροντήρης γινόταν δεκτός και τιμόταν σε όλο τον κόσμο. Στη φωτογραφία, η βασίλισσα Ολλανδίας Ιουλιάνα με το σύζυγό της Πρίγκιπα Βερνάρδο. Την ίδια ώρα στην Ελλάδα τον πολεμούσαν και τον απαξίωναν
Μετά την μεγάλη επιτυχία στην Επίδαυρο, ο πατέρας μου έφυγε με εντολή του Παπάγου να «κλείσει» τις μεγάλες περιοδείες για το Εθνικό Θέατρο. Προηγουμένως όμως είχε παρακαλέσει τον Παπάγο να καλέσει από το εξωτερικό τον Μινωτή και την Παξινού, επειδή εκείνοι δεν μπορούσαν να έρθουν στην Ελλάδα γιατί ήταν αριστεροί. Μόλις ήρθαν στην Ελλάδα, πέθανε ο Παπάγος και ο Καραμανλής μόλις ανέλαβε την εξουσία έγινε φίλος και με τους δύο, τον Μινωτή και την Παξινού. Η απουσία του πατέρα μου στο εξωτερικό αποτέλεσε αφορμή όμωςγια να ετοιμάσουν το νομοσχέδιο να τον εκπαραθυρώσουν από το Εθνικό Θέατρο. Το θέμα του πατέρα μου μέχρι και στην Βουλή είχε φτάσει όπου επιδίωξαν και βρήκαν τρόπο να τον διώξουν Λέγανε λοιπόν ότι δεν μπορούσε να είναι και ελέγχων και ελεγχόμενος. Και διευθυντής και σκηνοθέτης.
Ποιον φέρανε στη θέση του πατέρα σας;
Ροντήρη: Τον Χουρμούζιο, που ήταν τότε στην «Καθημερινή» με την Βλάχου. Τού είχε κολλήσει και του ίδιου η ιδέα να γίνει διευθυντής, έγινε και αυτό το νομοσχέδιο, με αποτέλεσμα να τον βάλουν στη θέση του πατέρα μου και καλλιτεχνικό διευθυντή να βάλουν τον Αλέξη Μινωτή.
Τον οποίο Μινωτή, όπως είπατε, μεσολάβησε ο πατέρας σας για να έρθει από το εξωτερικό.
Ροντήρη: Ο Μινωτής που δημιουργήθηκε ως καλλιτέχνης από τον πατέρα μου, ήταν ο άνθρωπος που τού έκανε το μεγαλύτερο κακό. Ο πατέρας μου τότε από την στενοχώρια του έπαθε αποκόλληση του αμφιβληστροειδούς. Ήρθαν όμως το ίδιο διάστημα από το Δήμο Πειραιά και πρότειναν στον Δημήτρη Ροντήρη ν’ αναλάβει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Πράγματι, ανέλαβε το Δημοτικό Πειραιά και κάνει την πρώτη μεγάλη περιοδεία με το Θέατρο όπου πήγε Βισμπάντεν-Βελιγράδι. Επιστρέφοντας πίσω, ο Δήμος Πειραιά, του είπε: «δεν σου ξαναδίνω το Θέατρο, γιατί ο Πειραιάς δεν είναι… για μεγάλη Τέχνη»! Πάλι «αριστερός» Δήμαρχος το έκανε!
Ο πατέρας μου τότε έκανε το Πειραϊκό Θέατρο με το οποίο πραγματοποίησε εκπληκτικές παραστάσεις κι έκανε μεγάλες περιοδείες καλεσμένος από κυβερνήσεις.
Οι αρχαίες ελληνικές παραστάσεις διαδόθηκαν στο εξωτερικό.
Κι γινόταν χαμός όπου πήγαινε κ. Βραχιολίδη. Και με χρυσά βραβεία από την Αμβέρσα, την Μπρατισλάβα. Στην δε Αυστρία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας της χώρα, στεφάνωσε τον πατέρα μου με δάφνινο στεφάνι. Όταν ο πατέρας μου τον ρώτησε: «γιατί εμένα;», η απάντηση που πήρε από τον Πρόεδρο της Αυστρίας ήταν: «διότι είμαστε μια μικρή χώρα και ξέρουμε να κρατάμε και να τιμούμε τις αξίες». Πήγαμε σε όλη την Νότιο Αμερική και το πάθος του κόσμου για τις παραστάσεις ήταν τέτοιο, που δεν μας αφήνανε να φύγουμε! Χαρακτηριστικά να σας πω ότι στην πρώτη Πολιτιστική Ολυμπιάδα που έγινε στο Μεξικό, καλέσανε μόνο τον πατέρα μου και τον Μωρίς Μπεζάρ.
Ο ΚΕΝΕΝΤΙ ΤΙΜΗΣΕ ΣΤΟΝ ΛΕΥΚΟ ΟΙΚΟ ΤΟΝ ΡΟΝΤΗΡΗ, ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΟΜΩΣ, Ο…"ΕΘΝΑΡΧΗΣ" ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΔΕΝ ΕΔΩΣΕ ΑΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ!
Το 1961, ο Τζων Φιτζέραλντ Κένεντυ κάλεσε στον Λευκό Οίκο τον Δημήτρη Ροντήρη. Μιλώντας τότε ο πατέρας μου στην μάνα μου και σε μένα, εξομολογήθηκε: «Θα μάθετε την μεγάλη τιμή που θα γίνει στο πρόσωπό μου από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ. Φαίνεται πως κάτι θα αξίζω, γιατί στην Πατρίδα μου προσπάθησαν να μου στερήσουν και το ψωμί μου, για να χάσω την εμπιστοσύνη και στον εαυτό μου» Αφού έλαβε την τιμή από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ και επέστρεψε στην Αθήνα, φτάνοντας στο αεροδρόμιο, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, δεν έδωσε άδεια για την καθιερωμένη συνέντευξη τύπου. Την έδωσε τελικά, ο αρχηγός της πολιτικής αεροπορίας. Το «ευχαριστώ» της ελληνικής Πολιτείας ήταν να μην δώσουν στον Δ. Ροντήρη ούτε την Επίδαυρο ούτε το Ηρώδειο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου