ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ

Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014

Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ... ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΝΕΟ ΣΟΥΛΤΑΝΟ!


ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΜΕ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟ

Στην Τουρκία ο Πάπας: «Να πολεμήσουμε τον φανατισμό»

Σημαντική τριήμερη επίσκεψη στην Τουρκία και το Oικουμενικό Πατριαρχείο στο Φανάρι ξεκίνησε σήμερα ο Πάπας Φραγκίσκος, συνεχίζοντας την παράδοση που έχει δημιουργηθεί με την άρση των αναθεμάτων και την έναρξη του θεολογικού διαλόγου Ορθοδόξων και Καθολικών, στη δεκαετία του '60. Στο επίκεντρο της επίσκεψης, που θα πραγματοποιήσει ο Πάπας στην Άγκυρα, ως αρχηγός του κράτους του Βατικανού, θα βρεθούν οι θρησκευτικές ελευθερίες και η βία στην ευρύτερη περιοχή.

Στην Τουρκία ο Πάπας: «Να πολεμήσουμε τον φανατισμό»
Ο πάπας Φραγκίσκος απηύθυνε μια έκκληση να υπάρξει μεγαλύτερη θρησκευτική ανεκτικότητα στη Μέση Ανατολή, λίγες ώρες μετά την έναρξη της επίσκεψής του, η οποία αναμένεται να επικεντρωθεί στις προσπάθειες συμφιλίωσης της καθολικής και της ορθόδοξης εκκλησίας.

«Είναι κεφαλαιώδες όλοι οι πολίτες —μουσουλμάνοι, εβραίοι και χριστιανοί— τόσο στο πνεύμα και το γράμμα όσο και στην εφαρμογή του νόμου να απολαύουν τα ίδια δικαιώματα και να τηρούν τις ίδιες υποχρεώσεις», είπε ο προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας έπειτα από μια συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Ο ποντίφικας ήταν ο πρώτος ξένος ηγέτης κράτους που επισκέφθηκε το νέο προεδρικό παλάτι στην Άγκυρα, ένα αμφιλεγόμενο οικοδόμημα το οποίο έχει επικριθεί με σφοδρότητα εξαιτίας της κατασπατάλησης ενός τεράστιου ποσού για την ανέγερσή του. Υπολογίζεται ότι κόστισε $615 εκατ. και έχει 1.000 δωμάτια, σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ.
Στην Τουρκία ο Πάπας: «Να πολεμήσουμε τον φανατισμό»
Ο Φραγκίσκος καταδίκασε για άλλη μια φορά τις επιθέσεις τις οποίες διαπράττουν οι τζιχαντιστές της οργάνωσης Ισλαμικό Κράτος (ΙΚ) στοχοθετώντας τις θρησκευτικές μειονότητες στη Συρία και στο Ιράκ, όπως οι χριστιανοί και οι Γεζίντι, ενώ ευχαρίστησε την Τουρκία διότι φιλοξενεί μεγάλους αριθμούς προσφύγων.
«Εκατοντάδες χιλιάδες πρόσωπα έχουν εξαναγκαστεί να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και τις πατρίδες τους για να επιβιώσουν και για να παραμείνουν πιστοί στις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις», είπε ο πάπας. «Για πόσο ακόμη πρέπει η Μέση Ανατολή να υπομένει τις συνέπειες αυτής της έλλειψης ειρήνης; Δεν πρέπει να αποδεχόμαστε μοιρολατρικά τις συνεχιζόμενες συγκρούσεις διότι έτσι η κατάσταση δεν μπορεί ποτέ να μεταβληθεί προς το καλύτερο», επέμεινε ο Φραγκίσκος.
Στην Τουρκία ο Πάπας: «Να πολεμήσουμε τον φανατισμό»
Η διεθνής κοινότητα, ανέφερε ακόμη ο προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, έχει την «ηθική υποχρέωση» να βοηθήσει την Τουρκία, η οποία υποδέχεται «με γενναιοδωρία» πρόσφυγες από τη Συρία και το Ιράκ.
«Η διεθνής κοινότητα έχει την ηθική υποχρέωση να βοηθήσει να προσφερθεί φροντίδα στους πρόσφυγες», δήλωσε.
Ο Ερντογάν, ο οποίος έχει επικριθεί από τους αντιπάλους του για κινήσεις που κατ' αυτούς υπονομεύουν τον κοσμικό χαρακτήρα του κράτους στην Δημοκρατία της Τουρκίας και έχουν στόχο τον «εξισλαμισμό» της κοινωνίας, είπε από τη δική του πλευρά ότι η επίσκεψη του πάπα στη χώρα του μπορεί να συμβάλει να αποκρουστούν αντιλήψεις κατά του Ισλάμ, καταγγέλλοντας μια «προέλαση της Ισλαμοφοβίας» σε διεθνές επίπεδο.
«Η επίσκεψή σας θα αφήσει ένα σημάδι με επίδραση στον ισλαμικό κόσμο και επίσης θα αλλάξει την άποψη για το Ισλάμ στον χριστιανικό κόσμο. Η μεγαλύτερη ελπίδα μας είναι πως αυτό θα αποτελέσει το πρώτο βήμα σε μια πορεία προς την αλλαγή», ανέφερε ο πρόεδρος της Τουρκίας.
Ο Φραγκίσκος επισκέφθηκε νωρίτερα το Μαυσωλείο του ιδρυτή της Δημοκρατίας της Τουρκίας, του Μουσταφά Κεμάλ, ενώ επρόκειτο να συναντηθεί επίσης με τον Τούρκο πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου και με τον πρόεδρο της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων (Ντιγιανέτ), της κρατικής υπηρεσίας που διαχειρίζεται τις θρησκευτικές υποθέσεις των μουσουλμάνων.
Από 20% του συνολικού πληθυσμού στις αρχές του 20ου αιώνα, οι χριστιανοί σήμερα στην Τουρκία αποτελούν μόλις το 1% του πληθυσμού. Παρά τα βήματα προς την αναγνώριση θρησκευτικών ελευθεριών, ο δρόμος για τα ίσα δικαιώματα είναι ακόμα μακρύς και η Θεολογική Σχολή της Χάλκης παραμένει κλειστή.

Το αποστολικό ταξίδι έρχεται οκτώ χρόνια μετά την επίσκεψη του Πάπα Βενέδικτου 16ου, όταν αναφορές του Γερμανού Ποντίφικα, σε κείμενα βυζαντινής θεολογίας της εποχής της μάχης του Μάτζικερτ (13ος αιώνας) θεωρήθηκαν "αντιισλαμικές" και υπαινιγμός "για τα δεινά που έφερε ο Μωάμεθ στην ανθρωπότητα". Οι αναφορές είχαν προκαλέσει την οργή όλου του μουσουλμανικού κόσμου.
Αύριο Σάββατο αναμένεται στην Κωνσταντινούπολη, όπου θα επισκεφθεί την Αγία Σοφία και το Μπλε Τζαμί ενώ θα χοροστατήσει σε μια λειτουργία στον καθολικό καθεδρικό ναό την οποία θα παρακολουθήσουν και χριστιανοί πρόσφυγες από το Ιράκ.
Η επίσκεψή του θα ολοκληρωθεί την Κυριακή, όταν θα παραστεί στον κοινό εορτασμό της εορτής του Αγίου Ανδρέα μαζί με τον Οικουμενικό πατριάρχη Βαρθολομαίο.
Ο Αργεντινός ποντίφικας, ο οποίος αναδείχθηκε στο αξίωμα τον Μάρτιο του 2013, έχει ήδη επισκεφθεί τη Βραζιλία, τους Άγιους Τόπους, τη Νότια Κορέα, την Αλβανία και πιο πρόσφατα το Στρασβούργο της Γαλλίας. Πρόκειται να ταξιδέψει στη Σρι Λάνκα και στις Φιλιππίνες από την 12η ως την 19η Ιανουαρίου 2015.
Συνέντευξη Βαρθολομαίου για επίσκεψη Πάπα 
Στην επίσκεψη του Πάπα Φραγκίσκου στο Φανάρι και στην πορεία των χριστιανών προς την ένωση, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος σε συνέντευξή του στην εφημερίδα των Ιταλών καθολικών επισκόπων «Λ'Αβενίρε».
«Ο ειλικρινής εναγκαλισμός εν φιλήματι ειρήνης μεταξύ των προκαθημένων της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης υποδεικνύει την επιθυμία να διασχίσουμε την οδό που υπέδειξε ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός ίνα ώσι έν. Οι προκάτοχοί μας είχαν εγκαινιάσει τον θεολογικό διάλογο μεταξύ των Εκκλησιών μας και οι επακόλουθες συναντήσεις ασχολήθηκαν με πολλά θέματα που έχρηζαν μιας ιστορικής επαναξιολόγησης. Τώρα ο αγαπητός μας αδελφός Φραγκίσκος συνεχίζει αυτή την χειρονομία που δεν αποτελεί μια εκκλησιαστική αβροφροσύνη, αλλά είναι κάτι πολύ περισσότερο» τονίζει ο Οικουμενικός Πατριάρχης.
Σε σχέση με την «δυνατότητα νέας προοπτικής του διαλόγου καθολικών και ορθοδόξων», στην οποία αναφέρεται η ιταλική εφημερίδα, ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας σημειώνει: «Η μύχια οικειότητα που αισθανθήκαμε με τον Πάπα Φραγκίσκο, από τη στιγμή της εκλογής του, αποτελεί χωρίς αμφιβολία ένα νέο έναυσμα για την πορεία προς την ενότητα. Οικειότητα που δεν είναι ένα καρπός συναισθηματισμού, αλλά η πλήρης ένταξη στο μήνυμα του Χριστού, επιθυμία της συνάντησης μεταξύ αδελφών για μια από κοινού μαρτυρία. Η νέα προοπτική που ο Πάπας Φραγκίσκος δίνει στο αξίωμα του Επισκόπου της Ρώμης, στη συνοδικότητα για τη διοίκηση της Εκκλησίας, είναι πολύτιμα στοιχεία για την Ανατολή, που παρακολουθεί με ιδιαίτερη προσοχή αυτές τις αλλαγές. Έτσι λοιπόν και αυτή η συνάντηση διανοίγει μια νέα προοπτική στον διάλογο καθολικών και ορθοδόξων, χωρίς την προσκόλληση σε σχήματα του παρελθόντος, αλλά εξαγνισμένη στο φως του Ευαγγελίου και της Παράδοσης της Εκκλησίας».
Με αναφορά του στην Εκκλησία της πρώτης χιλιετίας, η οποία θεωρείται συχνά πρότυπο και από τους ταγούς της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, ο Οικουμενικός Πατριάχης αναφέρει ότι «ακόμη μια φορά η Εκκλησία πρέπει να επανααποκαλυφθεί πέραν των ανθρωπίνων σχημάτων στα οποία συχνά περιορίζεται και να επανοικειοποιηθεί την ζωή εν Χριστώ. Στην υπέρβαση αυτής της ιδίας, επανευρίσκει την κοινή πορεία πέραν των νομικών, θρησκευτικών και ερμηνευτικών φραγμών. Σε αυτή την προοπτική η πρώτη χιλιετία υποδεικνύει στην Εκκλησία εκείνη την "εν Χριστώ ζωή" προς την ενότητα των τέκνων της. Η πρώτη χιλιετία της Εκκλησίας βίωσε εις βάθος την ενότητα, ενώ ήταν απολύτως άγνωστη η ιδέα της Ένωσης».
Απαντώντας, τέλος, σε ερώτηση που αφορά τις θρηκευτικές ελευθερίες στην Τουρκία, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος τονίζει ότι με τη διακυβέρνηση Ερντογάν υπήρξαν θετικά στοιχεία στο θέμα αυτό, αλλά δεν παραλείπει να προσθέσει:
«Οι χριστιανοί στην Τουρκία είναι και Τούρκοι πολίτες και εξ'αυτού του λόγου πρέπει να έχουν τις ίδιες δυνατότητες με τους μουσουλμάνους Τούρκους πολίτες. Πρέπει να υπάρχει γι' αυτούς μία περισσότερο ξεκάθαρη πολιτική και ηθική φροντίδα. Ένα από τα θέματα που παραμένουν σε αντιδικία είναι για παράδειγμα η νομική αναγνώριση της Εκκλησίας ως οντότητα δημοσίου δικαίου. Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει ακόμα πλήρως το νομικό καθεστώς του Οικουμενικού Πατριαρχείου, την ιστορική του θέση στον ορθόδοξο κόσμο και συνεχίζει άδικα να εμποδίζει την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου