Τρίτη, 8 Νοεμβρίου 2016

ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΜΑΣ...

''ΟΙ ΡΊΖΕΣ ΚΙ Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ 

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΤΟΥ 
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ 

ΑΡΘΡΟ :  Παναγιώτα Βασιλοπούλου : Δημοσιογράφος ΕΣΔ


Η Υπαρξιακή Έκφραση , με αρχή από τα χρόνια του Αρχαίου Θεάτρου :
Η Τέχνη των Τεχνών είναι το Θέατρο . Η ανάγκη του ανθρώπου , για ευχαρίστηση ή διασκέδαση , για να κατευνάσει φόβους , αγωνίες , στεναχώριες , ταυτίστηκαν άρρητα με την Τέχνη του Θεάτρου . Αγωνίες όπως ο φόβος για το Θάνατο , τις αρρώστιες , υπαρξιακή αναζήτηση , γέννησαν την ανάγκη να αποδίδουν με παραστατικό τρόπο , διάφορες καταστάσεις , που κινούσαν έντονα το ενδιαφέρον.
 
ΑΚΟΜΑ ΜΑΓΕΥΕΙ  ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ
Αυτό που κάνει την Υποκριτική Τέχνη ακαταμάχητη ,είναι πως έχει αμεσότητα , από τον ηθοποιό στον θεατή . Οι θεατές συμπάσχουν , συμμετέχουν με την παρουσία τους και , πολλές φορές , την ώρα της παράστασης ανταλλάζουν προβληματισμούς , που τους κινούν έντονα το ενδιαφέρον.
Στην Αρχαία Ελλάδα , το Θέατρο Κυριάρχησε και είχε τη σπουδαιότερη Κορύφωση , εξ΄ ου και οι Αρχαίοι Ποιητές , όπως ο Αισχύλος , ο Σοφοκλής, Ο Αριστοφάνης , κ.α που θα αναλύσω , όπου ο καθένας τους δημιούργησε και μια μορφή θεατρικής Τέχνης , όπως , την Τραγωδία, Σάτιρα την Κωμωδία, όπου εξιχνίαζαν πτυχές της ανθρώπινης ψυχής και τις ανέλυαν , μέσα από τα θεατρικά τους έργα . 
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑ
Η αξία του Αρχαίου Θεάτρου , δεν έχασε στο πέρασμα των αιώνων , την ανεκτίμητη αξία. Ένας ηθοποιός που δεν είναι άριστος γνώστης , του πως, ποιοι , τι , ποια είναι τα είδη , τα πάντα για τους αρχαίους ποιητές , γιατί γράφτηκαν τα έργα και σε ποια κατηγορία ανήκουν , δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός για την ερμηνεία του σε μια παράσταση , όπως συνήθως λέμε , να παίξει στην Επίδαυρο , γιατί ο πήχης είναι πολύ μεγάλος για μια τέτοια ερμηνεία , και πρέπει η διαδρομή του Ηθοποιού να είναι ποιοτική και να έχει μια πορεία αξιόλογη στον Υποκριτικό χώρο .
Με λίγα λόγια πρέπει να είναι άριστος γνώστης και καλλιεργημένος για να στηρίξει τέτοιους ρόλους . Να έχουν μπει στο πετσί του οι γνώσεις .

ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥΣ :
ΑΙΣΧΥΛΟΣ 
Αισχύλος : έργα του
  1. Πέρσαι
  2. Επτά Επί Θήβας
  3. Ικέτιδες
  4. Αγαμέμνων
  5. Χοηφόροι
  6. Ευμενίδες
  7. Προμηθεύς δεσμώτης

ΣΟΦΟΚΛΗΣ 
Σοφοκλής : έργα του
  1. Αίας
  2. Αντιγόνη
  3. Τραχίνιαι
  4. Οιδίπους Τύραννος
  5. Ηλέκτρα
  6. Φιλοκτήτης
  7. Οιδίπους Επί Κολωνώ



Ευριπίδης: έργα του : 
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ 

  1. Άλκηστις
  2. Μήδεια
  3. Ηρακλείδαι
  4. Ιππόλυτος
  5. Εκάβη
  6. Ανδρομάχη
  7. Ικέτιδες
  8. Ηρακλής μαινόμενος
  9. Τρωάδες
  10. Ηλέκτρα
  11. Ιφιγένεια η εν Ταύροις
  12. Ελένη
  13. Ίων
  14. Φοίνισσαι
  15. Ορέστης
  16. Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
  17. Βάκχαι

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ 
Αριστοφάνης : τα έργα του
  1. Αχαρνής
  2. Ιππής
  3. Νεφέλαι
  4. Σφήκες
  5. Ειρήνη
  6. Όρνιθες
  7. Λυσιστράτη
  8. Θεσμοφοριάζουσαι
  9. Βάτραχοι
  10. Εκκλησιάζουσαι
  11. Πλούτος

Μένανδρος : τα έργα του
ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ 
  1. Ασπίς
  2. Δύσκολος
  3. Επιτρέποντες
  4. Μισούμενος
  5. Περικειρομένη
  6. Σαμία
  7. Σικυώνιος






Τα είδη Του Θεάτρου :
Το δράμα .
Το Σατυρικό Δράμα .
Η κωμωδία : Αρχαία Κωμωδία
Μέση Κωμωδία



ΤΟ ΔΡΑΜΑ :
Στο δράμα , οι ήρωες ήταν , για τους τραγικούς ποιητές , πρόσωπα τα οποία άξιζαν την τιμωρία τους , γιατί αδίκησαν ,διέπραξαν αμαρτήματα , έκαναν εγκλήματα , και πληρώνουν ώστε το θεατρικό κοινό νιώθει πως δικαίως έχει τραγικό τέλος ή τραγική κατάληξη .
Όταν όμως δεν προξένησαν οι ίδιοι την τραγικό χτύπημα της μοίρας , κι οι ήρωες υπέφεραν , υπέφερε μαζί τους και οι θεατές . Γι΄ αυτό οι Μοίρες , κόρες του Δία και της Θέμιδας , της Θεάς της δικαιοσύνης , γιατί οι ήρωες πολλές φορές ήταν ήρωες με αρετές , με ήθος , με σωστή συνείδηση , αλλά χτυπήθηκαν από τις Μοίρες ,όπου κι από κει βαστά η φράση , '' Τον χτύπησαν οι Μοίρες '' .
Ο Αισχύλος , έδωσε μορφή κι υπόσταση στην Τραγωδία , το Δράμα, και μέσα από τα έργα του , που όλα είναι τραγικά . Όπου έπειτα με διαφορετικότητα , και μικρές αλλαγές , ακολούθησαν οι επόμενοι αρχαίοι ποιητές . 

ΤΟ ΣΑΤΥΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ :
Η μορφή του Σατυρικού δράματος , σύμφωνα με τον Αριστοτέλη , ήταν ο αυτοσχεδιασμός των υποκριτών , παράλληλα με το δράμα , συνυπήρξε και η σάτιρα , με τη μεταμφίεση σε ξωτικά πνεύματα του δάσους , μεγάλα αυτιά , πλακουτσωτές μούρες , και συμβόλιζαν μεγάλους και έως τεράστιους φαλλούς , όπου μέσα από το γέλιο , κατέληγε η τραγωδία σε ανακούφιση στους Θεατές , μετά από τα όσα τραγικά είχαν προϋπάρξει της παράστασης. Με αίσιο λοιπόν τέλος της τραγωδίας .


Η ΚΩΜΩΔΙΑ :
Κι εδώ βρίσκουμε πως τα φαλλικά σύμβολα κατέχουν εξέχουσα θέση για εύθυμη , των οργιαστική εορτή με παντομίμες , με μασκαρέματα που δεν απέχουν πολύ από τις δικές μας απόκριες , εξ ΄ου και οι ρίζες των αποκριών , τιμώντας το θεό Διόνυσο . 
ΕΞ΄ΟΥ ΚΙ ΟΙ ΑΠΟΚΡΙΕΣ 
Η κωμωδία , πήρε πλήρη διαμόρφωση , ως θεατρικό είδος , σε δωρικές περιοχές , με τη μορφή της φάρσας και σατίριζαν πολιτικά πρόσωπα, φορώντας κισσούς στο πρόσωπο, και έκαναν χοντροκομμένα αστεία.
Η κωμωδία , ετυμολογικά από το κώμου : σημαίνει , λαϊκή εορτή , διασκέδαση προς Τιμήν του Διονύσου . Γέλιου και εμπαιγμών , η δεύτερη ετυμολογική : ωδή : τραγούδι , άσμα με λυρισμό .
Ο Αριστοφάνης , με τους μέσα από την δημιουργική φαντασία του , και τους έξυπνους εμπαιγμούς τους , την καυστική σάτιρα εξυμνούσε , τις αξίες , την ελευθερία , ακόμα και την ελευθερία να κρίνει πολιτικούς ιδεολογίες πολιτικές , γεγονότα και Θεσμούς.

ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΑΣ  ΑΠΟ ΤΗΝ  ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ 


Κλείνοντας εδώ το άρθρο μου , που πολλά ακόμα θα είχα να γράψω , θα γινόταν βιβλίο κι όχι άρθρο , από αρχαίους λοιπόν χρόνους η γνώση για τα είδη θεάτρου , για τους αρχαίους ποιητές , και πως εξελίχθηκε ανά τους αιώνες που , ακόμα και το κάθε αρχαίο θέατρο έχει τη δική του ιστορία , και επειδή είναι όντως μαγεία η Τέχνη του Θεάτρου , σας αφήνω να την ανακαλύψετε μόνοι σας , απλώς φρόντισα για μια εύκολη διαδρομή , με τάξη και σειρά για να κάνετε την αρχή σας
''Στον μαγικό Κόσμο Του Θεάτρου από αρχαίων Χρόνων΄΄





Παναγιώτα Βασιλοπούλου – Δημοσιογράφος ΕΣΔ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου